השיער בתפילין של ראש

השיער היוצא מבית תפילה של ראש - מקור הדין וטעמיו.

  1. מה הסיבה לשיער שיוצא מהבית?
  2. האם הוא מוכרח להיות ומה הדין אם אינו?
  3. היכן מקום הוצאת השיער מהבית?
רקע בסיסי:
בתמונה ניתן לראות את השיער היוצא מבסיס התפילין (תיתורא). זהו השיער שכורכים בו את הפרשיות לפני שמכניסים לבית. השיער חייב להיות מבעל חיים כשר. השיער המהודר ביותר הוא שיער זנב עגל, הסיבה לכך היא הזכרת חטא העגל שלא ייעשה שוב ושיכופר על ידי מצוות התפילין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. התשובה לשאלה מדוע אנו צריכים להוציא את השיער מהתיתורא היא פשוטה, מכיוון שהספר היסודי שהתקבל להלכה בדת היהודית הוא ה"שולחן ערוך" - האומר: "קצת שיער זה (שכורכים בו את הפרשיות) צריך שיהיה חוץ לבתים". אם נחקור אחר שורש העניין, נמצא שהוא בזוהר הקדוש. בשפה פשוטה אומר הזוהר, שאם לא נשים מעט אחיזה לכוחות השליליים בתפילין, הכוחות האלו עלולות להזיק, ולכן מניחים מעט שיער שיוצא חוץ לבתים.
  2. כן, השיער צריך להיות שם. ובכן, מה אם אין שיער היוצא חוץ לבתים? ישנם שני מצבים אפשריים שאליהם נתייחס כאן. במקרה שהיה שיער שיצא בתחילה חוץ לבית ועכשיו מסיבה כלשהי אינו, התפילין כשרות וניתן להניחן ולברך עליהן (לסברת הזוה"ק ודאי שעדיף שיהיה שם שיער ולכן הדין הוא על פי הפשט) וכדאי לתקן זאת בהקדם האפשרי. אך, אם מלכתחילה לא היה שיער שיצא חוץ לבית מזמן עשיית התפילין, הדבר מעמיד בספק את האדם שעשה את התפילין מכיוון שלא עשאם כדין המופיע בשולחן ערוך, ולכן חוששים לכשרות התפילין עד שיבדקו וימצאו כשרות.
  3. מה מקום הוצאת השיער מהבית? בתפילין של ראש, בהם מוציאים את השיער חוץ לבית, ישנם ארבעה חללים נפרדים לחלוטין, שבכל אחד מהם מכניסים פרשיה אחת מפרשיות התפילין, סדר הפרשיות שונה בין תפילין רש"י לבין תפילין רבינו תם, השיער צריך לצאת מהצד הפנימי של הבית בו מכניסים את פרשיית "והיה אם שמוע", בתפילין של רש"י השיער יוצא בצד ימין של הבית (מצד המניח) ובתפילין של רבינו תם, השיער יוצא ממרכז הבית. על פי זה תוכל לזהות בקלות את בית תפילין של ראש כשיטת רבינו תם.

הפגיעות בריבוע הבית

המקור להלכה:
במסכת מנחות דף מה ע"א, נאמר:
"תנא - תפילין מרובעות הלכה למשה מסיני, אמר רב פפא: בתפרן ובאלכסונן"
ההלכות הקשורות בריבוע התפילין:
ישנם שלושה ריבועים שחייבים להיות בתפילין:
  1. ריבוע הבית
  2. ריבוע התיתורא
  3. ריבוע התפירה
ריבוע הבית
מידות בית התפילין חייבות להיות שוות באורך וברוחב, ואורך האלכסון חייב להיות שווה למידות האורך והרוחב בתוספת 2/5 על מידות האורך והרוחב .


ריבוע התפירה והמעברתא

בד"כ לא משתנה ונשאר בריבועו משעת הייצור .
מתי ללכת לשאול רב?
  1. במקרה שיש אחוז אחד הפרש במידות האורך והרוחב של בית התפילין.
טבלת הפרשים - 1%:
רוחב אורך
29מ"מ 28.71מ"מ
30מ"מ 29.7מ"מ
31מ"מ 30.69מ"מ
32מ"מ 31.68מ"מ
33מ"מ 32.67מ"מ
34מ"מ 33.66מ"מ
35מ"מ 34.65מ"מ
36מ"מ 35.64מ"מ
37מ"מ 36.63מ"מ
  1. כשרואים בבירור שהפינה אינה מרובעת.

הערה: מניסיון הייצור במפעלינו, ניתן לראות שהפינה אינה מרובעת כבר מחיסרון של 1/3 מ"מ בפינה. (כדאי לשאול את הרב)
  1. כשצלעות קירות הבתים אינם ישרות ומדוייקות.
  1. כאשר התפילין נפגמו או ניזוקו.
    1. כאשר הפגם הוא מעל 1 מ"מ התפילין פסולות אך ניתנות לתיקון.
    2. כאשר הפגם הוא פחות מ-1 מ"מ התפילין עשויות להיות פסולות בכמה תנאים, וכדאי לתקנם בכל מקרה.

    לסיכום: כדאי ללכת לשאול רב.
    לדוגמא:
חדשות טובות:
  1. חדשות טובות
    1. אם הבית ניזוק בגג הבית, אף שהפגם גדול מ-1 מ"מ, ניתן להניח את התפילין והם כשרות.
      הערה:חור חיצוני בכל גודל ובכל שטח הבית פוסל את התפילין בין אם החור בקציצה או בגג.
  1. בתי התפילין.
    1. אם הפגם גדול מ-1 מ"מ הבית פסול אם כי ניתן לתיקון.

    לסיכום: כדאי ללכת לשאול את הרב.
    לדוגמא:
  1. בליטות בבתי התפילין.
    1. אם אחד מחללי הבית בתפילין של ראש בולט מהאחרים מעל 1 מ"מ התפילין פסולות, והדבר ניתן לתיקון.

    לסיכום: כדאי ללכת לשאול את הרב.
    לדוגמא:
  1. ריבוע בתוך ריבוע.
    1. אם ניכר שהריבוע של הבית לא תואם באופן יחסי לריבוע התיתורא, חובה ללכת לשאלת רב עם התפילין.

    לדוגמא:
לסיום:
א: תודות לספר "זכרון אליהו" שהרבה מהאמור לעיל לקוח משם.
ב: אנו מקווים שהנאמר לעיל יגרום להרבה יהודים לקיים בשלימות המירבית את מצוות הנחת התפילין.

הלכות

 

"מצות תפילין היא גם כן מצוה יקרה מאוד, שכל התורה
הוקשה לתפילין, שנאמר: למען תהיה תורת ה' בפיך.
ומי שאינו מניח תפילין הרי הוא בכלל פושעי ישראל
בגופן. ומי שמניח תפילין פסולין, לא בלבד שאינו מקיים
את המצוה, אלא שמברך כמה וכמה ברכות לבטלה,
שהוא עון גדול. ולכן ידקדק לקנות תפילין מסופר מומחה
וירא שמים, וכן רצועות יקנה מאיש נאמן, שהוא בטוח,
שנתעבדו לשמה מעורות טהורות. ובעונותינו הרבים
רבה המכשלה במה שקונים תפילין ורצועות ממאן דהוא,
לפי שמוכרים בזול, והם פסולים. וכל ירא שמים יתן אל
לבו: אם על מלבושיו וכליו הוא מהדר, שיהיו כתקונן,
מכל שכן בחפצי ה', יתברך שמו, שלא יצמצם ויחוס
על הכסף, אלא יהדר לקנות אותן, שהם בודאי כשרים,
אף שמחירם רב, וישגיח עליהם, שיהיו מתוקנין ושחורים -
הבתים והרצועות."
קיצור שולחן ערוך                                            

לקט מהלכות התפילין
א.   פרשיות התפילין צריכות להכתב על ידי סופר ירא שמים
    השומר תורה ומצוות בדקדוק. ודבר זה נכון גם לגבי כל
    העוסק במלאכת יצור בתי התפילין ורצועותיהן.
ב.   על בתי התפילין להיות מרובעים. אם התקלקל הריבוע
   יש למסרו לתיקון.
ג.  הרצועות צריכות להיות שחורות ואם דהו יש לצבען מחדש.
   רוחב הרצועות לפחות 1 ס"מ ובשעת הדחק גם ב 9 מ"מ כשר.
ד.   מניחים את התפילין בגובה הזרוע (שריר הקיבורת - בין
    המרפק לכתף) של יד שמאל ואדם שהנו שמאלי מניחם
   על יד ימין.
ה.   לפני שמניחים תפילין של יד מברכים "ברוך... אשר קדשנו
   במצוותיו וצוונו להניח תפילין". אחר כך מהדקים את הרצועה
   על הזרוע וכורכין פעמיים נוספות, את התפילין של יד על
   הזרוע. מוטין קצת לכיוון הגוף כדי שיהיו מכוונים כנגד הלב
   ושבע פעמים נוספות כורכין אותן על קטע היד שבין המרפק
    לכף היד. את סיום הקשירה על האצבעות לא קושרים כעת
   אלא לאחר הנחת תפילין של ראש.
ו.  אין לדבר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש.

ז.   על תפילין של ראש מנהג בני אשכנז שלא לברך, ומנהג בני ספרד לברך; אך אם
    הפסיק בדיבור בין תפילין של יד לשל ראש יש לברך על
   תפילין של ראש.
ח.   הברכה על תפילין של ראש "ברוך... אשר קדשנו במצוותיו
   וצוונו על מצוות תפילין". מקום הנחת התפילין של ראש, מעל
    המצח ממקום שמתחיל שער הראש לצמוח בדיוק באמצע
   רוחב הראש, ככתוב "בין עיניך".
ט.   כאמור, לאחר הנחת התפילין של ראש משלימים את קשירת
   התפילין של יד על האצבעות, ועל כף היד.
י.   מניחים את התפילין כל משך זמן התפילה.
יא. זמן הנחת התפילין משייאור היום ועד שקיעת החמה.
יב. בהנחת התפילין יש לכוון כדלקמן: "יכוון בהנחת תפילין שציוונו
   הקב"ה לכתוב ד' פרשיות אלו שיש בהם ייחוד שמו ויציאת
   מצרים כדי שנזכור ניסים ונפלאות שעשה עמנו, שהם מורים
   על יחודו ואשר לו הכח והממשלה לעשות בעליונים ובתחתונים
   כרצונו, וציוונו להניחם על הזרוע כנגד הלב ועל הראש כנגד המח
   שנשעבד הנשמה שהיא במח וגם תאוות ומחשבות לבנו לעבודתו
   יתברך. שע"י הנחת התפילין יזכור את הבורא וימעיט הנאתו".
יג. בתפילין של יד יש קשר בצורת אות יו"ד וקשר זה צריך להיות
   מהודק לבית של התפילין כל משך זמן ההנחה.
יד. יש להקפיד שלא יתהפכו הרצועות.
טו. הרצועות בתפילין של ראש מתחברות מאחורי הראש בקשר בצורת ד', 
וקשר זה צריך צריך להיות באמצע רוחב הראש מאחורה בעורף.
טז. בתפילין של ראש, מובלטת צורת האות שי"ן משני צידי הבית;
   בצד ימין שלשה ראשים לשי"ן ובצד שמאל ארבעה, יחד עם קשר
   הדל"ת וקשר היו"ד יוצרים אותיות אלו את השם הקדוש ש-ד-י, הכתוב גם על המזוזה.

יז. אין להסיח את הדעת מהתפילין בשעה שמונחים עליו, ולכן לא
   ידבר בם דברים בטלים ולא יקל בהם ראשו.
יח. בזמן קריאת שמע וכן בפסוק "פותח את ידיך ומשביע לכל חי
   רצון" נוהגים למשמש בתפילין.
יט. בסיום התפילה חולצים את התפילין של ראש תחילה ואח"כ
    של יד. כאשר חולצים את התפילין של ראש נוהגים להביט
   ב'שינין' המובלטים בצידי הבתים.
כ. בדקדוק כתיבתן ישנן הלכות אין ספור, ולפעמים בשל קוצו של יוד
   התפילין פסולות. וגם תפילין שהיו כשרות עלולות להפסל בשל דהיית
   הדיו ומטעמים נוספים.
כא. במקרים מסויימים ניתן לתקן את פרשיות התפילין ולעתים לא.
   ולכן נוהגים לבדוק את התפילין פעם בשנה אצל סופר ירא שמיים.
   ולעתים בודקים גם בתדירות גדולה יותר - כאשר זקוקים לתוספת
   ברכה וכד'.
כב. מכבדים את התפילין ונוהגים בהם כבוד רב; ויש להזהר שלא יפלו
   לארץ, ואם נפלו נהגו לפדות את הצום בצדקה.
כג. נוהגים להתחיל בהנחת תפילין כחודש לפני הבר-מצוה על מנת להתרגל.
כד. כל המניח תפילין מאריך ימים שנאמר "ה' עליהם יחיו".

 

מדוע חשוב ייבוש ארוך?

(תמונה שעת השין)

מדוע חשוב ייבוש ארוך?
ידוע כי החומרים הטבעיים, כגון: עץ, ברזל ועור, נתונים לשינויים של התרחבות והתכווצות בעקבות רמת הלחות הנובעת משינויי מזג האוויר, ובודאי שעץ ועור פגיעים יותר מברזל.
יש שמוכרים תפילין שמשך תהליך ייצורם הוא שלושה חודשים בלבד, מרגע שהפרה ליחכה עשב באחו ועד לברכת הנחת התפילין.
תפילין בית א-ל נותנים סטנדרט גבוה במיוחד של ייבוש הבתים במשך ארבע עונות השנה, וזאת כדי להוציא את כל הלחות המצויה בעור הבתים.
ידוע שתפילין צריכים להיות מרובעות, אורכם כרוחבם. וכאן המקום לציין, כי אם התפילין לא עברו תהליך ייבוש ארוך תחת השגחה, אזי הייבוש לא יהיה אחיד ויגרום להצטמקות העור, עיוות ריבוע הבית וכמובן לפסילת התפילין.
כשהתפילין עוברות תהליך של ייבוש משולש, כמו במפעל 'תפילין בית א-ל', הבית מגיע ליכולת קיבוע הריבוע למשך 30 - 40 שנה. וכל ייבוש נוסף של העור מוסיף איכות, חוזק ועמידות לאורך שנים.

 

מבנה התפילין ופירוט הפרשיות

 

ואלו הן ארבעת הפרשיות שאנו מכניסים לתפילין:


א. פרשת "קדש" (שמות יג, א-י) - פרשת התקדשות עם ישראל במדבר להיות לעם.

ב. פרשת "והיה כי יביאך" (שמות יג, יא-טז) - מצוות קידוש בכורות בארץ ישראל, למען נזכור גבורות ה' בהוציאו אותנו ממצרים. 

ג. פרשת "שמע" (דברים ו, ד-ט) - היא פרשת ייחוד ה' וקבלת מלכותו. 
ד. פרשת "והיה אם שמוע" (דברים יא, יג-כא) - קבלת עול מצוות ה'.

 

 

 

 

 

 
 
 
 
Phone: 02-997-4560 | Fax: 02-997-4017 | Email:info@tefillin.co.il