כיסויד

בענין כיסוי תפילין של יד

 

במה ששאל לדעתי בדבר ההמצאה של כיסוי מיוחד לתפילין של יד שמכסה רק את הפינות של הבית כדי לשמור על הריבוע, אך כל צדי הבית נשארים גלויים וכך גם רוב רובו של גג הבית. ושאל לדעתי אם יש בהמצאה זו מעלה לעומת מה שנהוג עד היום לכסות את הבית עם כיסוי קרטון או פלסטיק שמכסה את כל הבית אלא שעושים חור עגול בגגו כדי לגלות את מקצת הבית מלמעלה.

 

הנה מבואר במס' סנהדרין (פ"ט ע"א) דצריך שיהיה הבית רואה את פני האויר ולפיכך אם הוסיף בית חמישי בתפילין של ראש פסל את התפילין. ויש לעיין אם פסול זה נאמר אף בתפילין של יד, ואם כיסוי התפילין בקרטון וכדו' כשכל הכונה לשמור על הריבוע פוסל משום דאינו רואה פני אויר.

ושאלות אלה תלויות בחידושים שכתבו התוס' והראשונים בהלכתא דא במנחות ל"ה ע"א.

דהנה כתבו התוס' שם כמה פירושים מה זה מעברתא. ובין השאר כתבו דמעברתא הוי "רצועה קטנה שמעבירין למעלה על בית תפילין של יד. ואין נראה לפסול משום שאינו רואה כל הבית את האויר, חדא דלא שייך אינו רואה האויר בכי האי גונא אלא כי חבר ביתא אחרינא תמן. ועוד דשמא דבית החיצון שאינו רואה האויר פסול לא שייך אלא בתפילין של ראש ולא בשל יד כמו שיש בתשובות הגאונים. ועוד כי הרצועה שנותנים על בית הזרוע אינו מכסה כל הבית, אלא הבית עצמה מגולה ימין ושמאל, א"כ הבית רואה שפיר את האויר לצד המעברתא ולצד שכנגדו".

הרי לן דלפי התירוץ הראשון לא שייך פסול זה אלא כשחיבר לו בית דהוי חיבור גמור ולא ברצועה שמעביר ע"ג התפילין כדי להחזיקן במקומן. ולפי תירוץ זה נראה פשוט דהוא הדין במה שמניחין כיסוי על הבית כדי שלא יתקלקל הריבוע, דכיון שאין כאן חיבור כלל וכל הרואה יודע שאין כיסוי זה עשוי אלא לשמור על הריבוע דינו כרצועה הקטנה שמעבירין ע"ג הבית.

ובתירוץ השני כתבו התוס' דכל עיקר פסול זה לא נאמר אלא בתש"ר ולא בתש"י, אך תירוץ זה כתבו בדרך שמא ולא קבעו בו מסמרות, ולכאורה יש להחמיר בזה כדין ספיקא דאורייתא.

ובתירוץ השלישי כתבו דכיון שהבית מגולה משני צדדיו לצד המעברתא ולצד שכנגד אף שרצועה עוברת עליו ומכסה את שני הצדדים האחרים שפיר הוי רואה פני אויר.

ולא נתברר בדבריהם אם התפילין כשרים רק משום שבשני צדדים אלה הבית מגולה לגמרי, או שמא בגילוי חלקי סגי, וגם לא נתברר בדבריהם רצועה קטנה זו שמעבירים על הבית מה עביה, והאם היא מכסה על כל הבית משני הצדדים או שמא הוי רצועה דקה ואינה מכסה אלא על חלק של צדי התפילין וגגו, ואפשר דלרווחא דמילתא כתבו דכיון שמשני צדדים  כל הבית רואה פני האויר כשר.

וקצת יש לדייק בלשונם שכתבו דכיון שאין הרצועה מכסה על כל הבית אלא הבית מגולה ימין ושמאל כשר, ומשמע קצת דאכן משני הצדדים האחרים הרצועה מכסה על כל הבית ואינו כשר אלא משום דמימין ומשמאל מגולה הוא, אך מאידך משמע טפי מלשונם דהוי רצועה קטנה דאינו מכסה את כל רוחב הקציצה, וצ"ע.

והנה בדברי הרא"ש בהלכות קטנות במנחות הלכות תפילין סימן ז' לא כתב אלא שני תירוצים בלבד: א. דאין פסול אלא כשחיבר לו בית ולא ברצועה בעלמא שאינו מחובר לתפילין. ב. אין דין רואה פני האויר אלא בתש"ר ולא בתש"י. ולפי דבריו אין מקום כלל לפסול ע"י כיסוי זה.

והנראה עיקר בזה דמסתבר דהלכה זו תלויה ברוב ככל שאר דיני התורה ואם רוב הבית רואה פני אויר כשר ואם רובו מכוסה ואינו רואה פסול, ואפשר דאף במע"מ כשר ולא בעינן רוב, ובהכי אתי שפיר בפשטות מש"כ התוס' דכיון דמימין ומשמאל מגולה כשרים לתפילין.

 

וחיפשתי באחרונים, ומצאתי בשו"ת תשורת ש"י ח"א סימן תקי"ג שנשאל בקשר לכיסוי הנ"ל שמניחים על תש"י למנוע חיכוך ופגיעה בריבוע, והביא את דברי התוס' במנחות, וכתב בשם יד מלאכי בכללי התוספות אות כ"ד שהביא בשם כמה אחרונים דכאשר מצינו כמה תירוצים בדברי התוס' עיקר ההלכה כתירוץ האחרון, ומשו"כ נטה להחמיר בזה, עי"ש.

ועוד ראיתי בשו"ת זכרון יהודה להגר"י גרינולד זצ"ל סימן ט"ז שהביא בשם מהר"ם שיק שאמר דאם היה בידו היה מתקן שכל אחד מחוייב להשתמש בכיסוי הנ"ל כדי למנוע קלקולים בריבוע, ובשם שו"ת ערוגת הבשם (או"ח סימן ז') הביא שאסר להשתמש בו, אך אין הספר תח"י ולא ידעתי טעמו ונימוקו. ומדברי הזכר"י משמע שאסר משום שאין להניח דבר חול ע"ג דבר קדוש, ואי משום הא נראה פשוט דכיון שכל הכיסוי לא נועד אלא להגן על התפילין אין בזה קפידא כלל, וצ"ע בדבריו.

 

ובשו"ת יד יצחק לזקנינו הגאון האדיר מטאלטשווא (ח"ג סימן רע"ה) כתב להחמיר בזה עפ"י דברי המרדכי (הלכות תפילין ד"ה תיתורא, י"א ע"א מדפוס וילנא) שכתב אף הוא מה שיש מפרשים "מעברתא תולה רצועה אחת עליונה על גבי תפילין של יד ממזרחו למערבו על גבי הקציצה מצד אחד, ויש תפילין קדמונים עשויים כן, ואין למחות. ואין לפוסלם משום שאין הבית רואה האויר, הא פירש משם הגאון דראיית האויר לא פסיל אלא בשל ראש. ועוד דבשל יד אמרינן לעיל, טולה עליה עור ומניחן, וכ"ש הכא שהבית רואה אויר".

אמנם שוב כתב המרדכי "ומיהו ר"י אמר, דאדרבה איפכא מסתברא דהיכא שכולו מחופה בעור כדלעיל עדיף טפי דנראה הכל כעור אחד... אבל היכא שניכר שאין מעור התפילין יש לפסול טפי, ויש לספק בדבר".

ולפי דברי המרדכי הללו כתב ביד יצחק להחמיר, עי"ש.

אך אי בדידי תליא כיון שלא מצינו חומרא זו אלא בדברי המרדכי, ובדברי התוס' והרא"ש כתבו להקל, ואף בדברי המרדכי מצינו שכתב תירוץ א' דלא מצינו פסול זה אלא בתש"ר ולא בתש"י, ואף בשם הר"י כתב ד"יש לספק בדבר", נראה יותר דלהלכה יש להקל.

ונראה עוד דאף לא נסתפק אלא ברצועה של עור שמעבירין ע"ג הקציצה והיא קבועה במקומה, וכך משמע ממה שכתב "ויש תפילין קדמונים שעשויים כן", הרי שרצועה זו קבועה במקומה, ובזה מסתבר יותר לפסול משא"כ בכיסוי זה שברור לעין כל שדבר חיצוני הוא ולא נועד אלא להגן על הקרנות.

כך היה נלענ"ד לולי דברי זקנינו הגדול.

ועיין עוד בשו"ת יביע אומר (חלק ח' או"ח סימן ד') שהאריך בזה מאד והביא חבל גבול של אחרונים שדנו בזה ומסקנתו דיש להסיר את הכיסוי בשעת הברכה, עי"ש.

 

ומ"מ נחזור לענייננו.

נראה לכאורה דעד כאן אין מקום להחמיר אלא בכיסוי המקובל שמכסה את כל הבית אלא שיש בו עיגול קטן מלמעלה שבו גג הבית רואה האויר, ובכה"ג יש מקום להחמיר כמבואר. אבל בכיסוי שהמצאתם שאינו מכסה אלא את הקרנות בלבד אך רוב הבית מכל צדדיו וגם גג הקציצה ברובו הגדול רואה פני אויר פשוט דמותר אף לברך על התפילין בעוד מרובע זה מונח על התפילין.

 

ומשו"כ אמינא יישר חילכם ודבר טוב עשיתם ויש בזה הידור מצוה ותקנה ראויה.

 

בברכת התורה

אשר וייס

המוצרים שלנו

מוצרי מפעל "תפילין בית-אל":

 

תפילין

את התפילין אנו מייצרים במקצועיות ובאיכות עילית, ע"פ תו תקן הלכתי ובהמלצת גדולי ישראל.

דגמים:

 תפילין היובל - מעל 50 הידורים

תפילין אודם - מעל 40 הידורים 

ברקת - מעל 30 הידורים 

 אודות רשימת ההידורים בתקן שלנו.

 לרכישת תפילין מהודרות.

 

תפידנית

תיק מגן לתפילין מפני חבטות, זעזועים ושינוי מזג אויר, התפידנית הינה פטנט של תפילין בית אל.

 

קופסהוד

בתי תפילין עם ריפוד מבודד ובולם זעזועים, אחיזה נוחה ומיקום הקשרים ע"פ ההלכה.

 

כיסויד

מגן גמיש לתפילין של יד השומר על הפינות מפני חיכוך, מהודק ואינו נופל, מהודר יותר הלכתית.

Tefillin - Tales from the Gemarah

 

Elisha Ba'al K'nafayyim -"Elisha of the Wings"; Babylonian Talmud, Tractate Shabbat page 49.

At one point during the Romans occupation of Israel, they forbade the wearing of Tefillin. Any Jew daring to observe this Mitzvah was liable to a death sentence by having his forehead punctured with an anvil. One day, while walking in the market bedecked in Tefillin, a Roman soldier saw Rabbi Elisha the soldier started to peruse him, and Rabbi Elisha attempted to run away. As the Roman soldier was about to catch him Elisha removed his Tefillin and held them in his hand. The soldier saw that Elisha was hiding something in his hands and demanded to know what he was holding. The sage said:  "I have the wings of a dove in my hands." 
As Elisha opened his hands a pure pair of white dove wings appeared in his hand. A miracle occurred and the Tefillin were transformed into dove's wings. From this incident onwards, Elisha was known as "Elisha Ba'al K'nafayyim – Elisha of the Wings. 
The Talmud goes on to tell us that the Tefillin were transformed into the wings of a dove, and not any other bird, since the nation of Israel is similar to a dove. Just as the dove protects its young, so the Mitzvot protect Israel. 

 

Gentle as the reed – Babylonian Talmud, Tractate Ta'anit page 20a, b

Our Rabbis have taught: A man should always be gentle as the reed and never unyielding as the cedar. Once Rabbi Eleazar son of Rabbi Simeon was coming from Migdal Gedor from the house of his teacher, and he was riding leisurely on his donkey by the riverside and was feeling happy and elated because he had studied much Torah. There chanced to meet him an exceedingly ugly man who greeted him, ‘Peace be upon you, Sir. He, however, did not return his salutation but instead said to him, "Reika" how ugly you are. Are all your fellow citizens as ugly as you are?’ The man replied: ‘I do not know, but go and tell the craftsman who made me, "How Ugly is the vessel which you have made"’. When Rabbi Eleazar realized that he had done wrong he dismounted from the ass and prostrated himself before the man and said to him, ‘I submit myself to you, forgive me’. The man replied: ‘I will not forgive you until you go to the craftsman who made me and say to him, "How ugly is the vessel which you have made"’. He [Rabbi Eleazar] walked behind him until he reached his native city. When his fellow citizens came out to meet him greeting him with the words, ‘Peace be upon you O Teacher, O Master,’ the man asked them, ‘Whom are you addressing thus’? They replied, ‘The man who is walking behind you.’ Thereupon he exclaimed: ‘If this man is a teacher, may there not be any more like him in Israel’! The people then asked him: ‘Why’? He replied: ‘Such and such a thing has he done to me. They said to him: ‘Nevertheless, forgive him, for he is a man greatly learned in the Torah.’ The man replied: ‘For your sakes I will forgive him, but only on the condition that he does not act in the same manner in the future.’ Soon after this Rabbi Eleazar son of Rabbi Simeon entered [the Beth Hamidrash] and expounded thus, A man should always be gentle as the reed and let him never be unyielding as the cedar. And for this reason the reed merited that of it should be made a pen for the writing of the Law, Phylacteries and Mezuzahs.

Caution in fulfilling the Mitzvah of Tefillin – Jerusalem Talmud, Chagiga Chapter 2, law 2

Two righteous Jews lived in Ashkelon who ate and drank together and were study partners in studying the Torah. It came to pass that one of them passed away. For some reason he was not properly eulogized at his funeral. Someone by the name of Maon who was a customs inspector passed away and the whole town shut down in order to eulogize him and attend his funeral. The righteous man was greatly perturbed by this and cried out against the people living in the town; wondering why his partner had to suffer so in not being eulogized at his funeral.

The deceased appeared in a dream to his friend and told him – Do not embarrass the towns' people. I had one transgression and because I was not eulogized I was forgiven. The customs inspector had one virtue and because he was eulogized, he received his reward. The Gemarah then queries – What possible sin did this righteous person commit? The Gemarah answered – none. However, once by mistake he put on the Tefillin of the head before those of the hand. This was his only "transgression in life". 

מפעל עתיר ידע וניסיון

מפעל תפילין בית אל, כמפעל מוביל בעולם התפילין והסת"ם, הציב לעצמו מטרה ייחודית להשקיע מאמצים בפיתוח חידושים, הן בייצור התפילין, והן בפיתוח מוצרים נלווים לשמירה על התפילין.

 

חידושים בתפילין:

כבר בשנים הראשונות להקמת המפעל, המפעל שיפר את היכולת לייצר תפילין מעור בהמה גסה.

מפעל תפילין בית אל פיתח שיטות עבודה חדישות וייחודיות בהם ניתן לייצר תפילין: חיתוך העורות, יצירת בתי התפילין בעזרת מכבשים המשלבים לחץ לתוך תבניות שהוכנו במיוחד לכבישת התפילין, מתקנים לייבוש התפילין, יצירת דבקים מעור התפילין, הבלטת השי"ן תוך התחשבות בהידור ההלכתי של הוצאה ידנית.

 במשך כל השנים תפילין בית אל ממשיך להתפתח, כך נוספו גם חידושים בתחום רצועות התפילין, קשר יו"ד עומד עפ"י פסיקת הרשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל, וקשר "חפץ חיים" (המאפשר לכורכים כלפי פנים לקבל קשר מהודק לבית).

במשך למעלה משלושה עשורים שוקדים רבני המפעל ובראשם הרב ישי באב"ד שליט"א מנהל המפעל, על עשיית תפילין בהידורים רבים יותר ובאיכות גבוהה יותר. כמו כן, הרבנים נמצאים בקשר מתמיד עם פוסקים ומורי הוראה גדולים על מנת לשכלל את עשיית התפילין ולזכות את עם ישראל בתפילין איכותיות ומהודרות ככל שניתן.

 

חידושים במוצרים נלווים: החידושים במוצרי נלווים הם פיתוח ייחודי של תפילין בית אל להגנה על התפילין 'תפידנית' - תיק מגן לתפילין מפני חבטות ושינויי מזג אוייר, תפידנית כפולה- למינחים תפילין של רש"י ור"ת, קופסהוד - בתי תפילין.

מפעל תפילין בית אל עוסק בפיתוח מתמיד של מוצרי הגנה ושמירה על התפילין על מנת שישמרו לאורך שנים רבות באיכות ובהידור מקסימליים.

בשנה האחרונה יצא לשוק מוצר חדש ומאד מבוקש, כיסויד- מגן גמיש לתפילין של יד, פטנט רשום של תפילין בית אל, שקיבל את ברכתם והמלצתם של כל גדולי ישראל, ספרדים (הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א) ואשכנזים (בד"צ העדה החרדית).

הסבר קשר חפץ חיים

הקדמה

ככלל, מופיע שם ש-ד-י בכל נוסחי התפילין. האות שי"ן מוטבעת בתפילין של ראש, ובמקצת מן הנוסחים אנו קושרים אותה גם על כף היד בעת הנחת התפילין של יד. האות דל"ת - מתקבלת ע"י קשר ראש, בעורף. האות יו"ד - מתקבלת ע"י הקשר בתפילין של יד. קשר היו"ד של תפילין של יד חייב להיות צמוד לבית 24 שעות ביממה. הן בשעת הנחת התפילין והן בשעה שהן מונחות בכיסן. הפוסקים מחמירים מאוד בעניין, כמפורט ב"בית יוסף" וב"משנה ברורה". (א"ח - כ"ז)

הבעיה:

בעיה קריטית במיוחד קיימת בקשר פנים "אשכנז", שככל שמהדקים את הרצועה לזרוע, קשר היו"ד מתרופף ומתרחק מן הבית. ה"חפץ חיים" תיקן קשר יו"ד שיש בו לולאה יחודית המונעת את תזוזת הקשר ממקומו. .

קשר פנים רגיל - לא עפ"י החפץ חיים (תמונה).

הסבר כללי:

קשר יו"ד הצמוד לבית התפילין הוא חלק אינטגרלי מתפילין של יד, לכן הוא חייב להיות צמוד אליו בכל עת ובכל זמן אפילו לא בעת הנחת התפילין.

הפיתרון:

הפיתרון ב"קשר חפץ חיים" אינו חדש, אך הוא לא בוצע עד כה מכיוון שלא היו קופסאות מתאימות המיועדות להכיל את בתי התפילין ואת הקשר שהוא גדול במקצת מהקשר פנים הרגיל. מפעל תפילין בית אל פיתח את ה קופסהוד על מנת לתת פיתרון גם לבעיה ההלכתית של קשר אשכנז פנים. קשר חפץ חיים - צמוד לבית התפילין כל הזמן.

מפעל "תפילין בית א-ל" אימץ את מסורת ה"חפץ חיים" ופיתח את ה"קופסהוד", שהוא המארז היחיד המתאים לתפילין של יד עפ"י קשר ה"חפץ חיים".

מבט על (המחשה) - תפילין של יד עם קשר חפץ חיים, הקשר צמוד לחלוטין לבית התפילין.

 
 
 
 
Phone: 02-997-4560 | Fax: 02-997-4017 | Email:info@tefillin.co.il