הגיע זמן רבנו תם
מהן תפילין רבנו תם:
מחלוקת קדומה היא באשר לסדר ארבע הפרשיות של תפילין של ראש. על פי שיטת רש"י - כסידורן בתורה כך סידורן בתפילה של ראש, ועל פי שיטת ר"ת - "הוויות באמצע" - פרשיות "והיה כי יבאך" ו"והיה אם שמע" באמצע.
על פי שיטת רש"י פסקו הרמב"ם, הרמב"ן, רבנו יונה, הרשב"א, "שבלי הלקט" והרא"ש ועוד כיוצא באלה ראשונים. כשיטת רבנו תם פסקו רס"ג, רש"ג, הרי"ף, ר"ח, והראב"ד ועוד כיוצא באלה ראשונים.
לפי פירוש האר"י לזוהר - שתי השיטות הן אמת.
מקורות הלכתיים:
בשולחן ערוך נפסק שמנהג העולם כרש"י ורמב"ם, אך ירא שמים יֵצא ידי שניהם ויניח שניהן, ויכוין בהנחתן שבתפילין שהן לפי ההלכה יוצא ידי חובה, והתפילין האחרות הן כסתם רצועות. מי שאינו יכול להניחן יחד, יניחן בזה אחר זה על סמך אותה הברכה. ומי שאינו יכול, יניח תפילין של ר"ת אחרי התפילה. כל הדין הזה מיועד רק למי שמוחזק ומפורסם בחסידות.
אם כן, ראינו שלוש שיטות בעקבות מחלוקת סידור הפרשיות:
א) מכיוון שהוכרע כדעת רש"י ורמב"ם, נוהגים רק כמותם, והדעה השנייה נדחתה.
ב) ירא שמים יחמיר להניח גם תפילין של רבנו תם.
ג) שתי השיטות אמת, וצריך להניח שני זוגות תפילין כאחד.
עם התפשטות החסידות, שהזוהר והקבלה הם מעמודי התווך שלה, התקבל המנהג להניח תפילין של ר"ת בציבור הרחב. בדרך כלל נוהגים כך רק אנשים נשואים.
מדברי האחרונים:
הרב קוק זצ"ל, בספר חבש פאר, פרק ח'.
"הן נמצאים בעמנו אנשים אשר יראת ד' מצאה קן בלבבם להדר להניח גם תפילין דר"ת... וכבר התירו פרושים את הדבר, שאין לחוש בזה ליוהרא..."
הרבי מליובביץ שאל את הרב פיינשטיין מדוע אינו מניח ר"ת, והשיב לו שלא מצא סופר ראוי, והרבי מלובביץ שלח לו תפילין ר"ת.
הרב עובדיה יוסף בספרו "שו"ת יביע אומר" פסק (כרך א' או"ח סימן ג') שהמניח תפילין של ר"ת ינהג כמנהג האשכנזים, זאת אומרת לא יניחם יחד עם התפילין של רש"י. בתשובתו הוא העלה חשש שמשום גודלן של התפילין בימינו, אי אפשר להניחן יחד כהלכה, ובנו הרב אברהם יוסף כתב בתשובה: כל אדם נשוי, ראוי שיקנה תפילין של ר"ת, ויניחם בכל יום. וראוי יותר שיהיו התפילין של רש"י ור"ת גדולים, ויניחם בזה אחר זה, ולא קטנים שמניחים ביחד.
הרב שמואל אליהו כותב בתשובה:
הטוב ביותר הוא להניח שני זוגות תפילין יחד.
אם אי אפשר - יש להניחם אחרי התפילה. אחרי "קדיש תתקבל".
כך הדין ביום רגיל וכך בשני וחמישי. ובראש חודש לא מניחים תפילין אחרי מוסף.
כיום ניתן לראות במניין אחד את שלוש השיטות: יש המניחים רק תפילין של רש"י, יש ההולכים עפי הקבלה ומניחים שני זוגות כאחד, ואחרים המניחים תפילין של ר"ת כמנהג האשכנזים בסוף התפילה.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |